فون کنه‌های شکارگر بالاخانواده‌ی Bdelloideaو خانواده Cheyletidae انبارهای غلات استان آذربایجان‌شرقی، ایران

XML
عنوان دوره: بیست و دومین کنگره گیاهپزشکی ایران
نویسندگان
چکیده
امروزه به دنبال آگاهی مردم از اثرات سوء‌کاربرد سموم شیمیایی، استفاده از کنترل بیولوژیک آفات مورد توجه قرار گرفته است. در کنترل بیولوژیک آفات ازدشمنان طبیعی نظیرعوامل میکروبی (پاتوژن‌ها)، انگل‌ها (پارازیت‌ها) و شکارگرها استفاده می‌کنند. به همین منظور شناسایی دشمنان طبیعی موجود در اکوسیستم‌های زراعی، باغی و انبارهای مواد غذایی و غلات هر منطقه، به عنوان اولین قدم در این زمینه به شمار می‌رود و شرایط لازم برای کنترل تلفیقی آفات را فراهم می‌کند زیرا با شناسایی عوامل بیوکنترل بالقوه در هر منطقه می‌توان قدم‌های بعدی را در زمینه‌ی حمایت از این عوامل بیوکنترل، پرورش و رهاسازی انبوه آن‌ها انجام داد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که کنه‌های انباری دارای زیستگاه‌های طبیعی می‌باشند که به احتمال زیاد قسمتی از جمعیت کنه‌ها با محصولات به انبارها آورده شده و تا زمانی که شرایط مناسب باشد مراحل رشدیشان ادامه می‌یابد. با توجه به اینکه کنه‌های انباری به محصولات کشاورزی در انبارها خسارت می‌زنند، بنابراین شناسایی گونه‌های شکارگر موجود در انبارها برای بکارگیری آن‌ها در کنترل بیولوژیک موثر خواهد بود. استان آذربایجان‌شرقی با داشتن بیش از 40 سیلوی غلات، کارخانه‌ها و آسیاب‌های آرد و گندم از جمله قطب‌های تولید آرد کشور شناخته شده و تاکنون هیچ اطلاعی از فون کنه‌های انباری آرد و گندم این استان در دست نبوده و هیچگونه تحقیقی در این زمینه در این مناطق صورت نگرفته است، بنابراین بررسی فون کنه‌های آرد و گندم در این استان هدف این پژوهش قرار گرفت.به منظور بررسی فون کنه‌های شکارگر بالاخانواده Bdelloideaو خانواده Cheyletidae در انبارهای غلات استان آذربایجان‌شرقی، نمونه برداری‌های متعددی از غلات موجود در انبار، سیلوها، کارخانه‌های آردسازی و خاک‌های اطراف آن‌ها در طول فصل زراعی سال 1394- 1393 صورت پذیرفت. نمونه‌ها با استفاده از قیف برلیز جداسازی شدند و سپس با استفاده از محلول نسبیت شفاف شدند و از آن‌ها اسلاید میکروسکوپی تهیه گردید. در این بررسی13 گونه متعلق به 11 جنس و 3 خانواده به شرح زیر مورد شناسایی قرار گرفتند که از بین آن‌ها یک گونه برای فون کنه‌های ایران جدید بود که با علامت (*) مشخص شده است.

Bdellidae: Spinibdella cronini Baker and Balock, 1944; Bdella muscorum Ewing, 1909; Biscirus iranensis Paktinat-Saeej and Bagheri, 2015; Cyta latirostris Hermann, 1804; Cunaxidae :Armascirus hastus* Shiba, 1986; Pulaeus karma, Chudhri, 1977; Cunaxoides croceus (Koch, 1838); Cunaxa setirostris (Hermann, 1804); Cheyletidae: Acaropsellina sollers Kuzin, 1940; Cheyletus carnifex Zachvatkin, 1935; Cheyletus cacahuamilpensis Baker, 1971; Cheyletus trouessarti Oudemans, 1902; Lepidocheyla gracilis Volgini, 1963.


Bdellidae: Spinibdella cronini Baker and Balock, 1944; Bdella muscorum Ewing, 1909; Biscirus iranensis Paktinat-Saeej and Bagheri, 2015; Cyta latirostris Hermann, 1804; Cunaxidae: Armascirus hastus* Shiba, 1986; Pulaeus karma, Chudhri, 1977; Cunaxoides croceus (Koch, 1838); Cunaxa setirostris (Hermann, 1804); Cheyletidae: Acaropsellina sollers Kuzin, 1940; Cheyletus carnifex Zachvatkin, 1935; Cheyletus cacahuamilpensis Baker, 1971; Cheyletus trouessarti Oudemans, 1902; Lepidocheyla gracilis Volgini, 1963.
کلیدواژه ها