گزارش جدید از مگس‌های زیرخانواده (Dip., Dolichopodidae) Diaphorinae از شمال غرب ایران

XML
عنوان دوره: بیست و دومین کنگره گیاهپزشکی ایران
نویسندگان
چکیده
زیرخانواده(Dip., Dolichopodidae) Diaphorinae با بیش از 800 گونه توصیف ‌شده در 20 جنس دارای پراکنش وسیعی در دنیا می‌ باشد. این زیرخانواده از سایر زیرخانواده‌ های خانواده Dolichopodidae توسط خصوصیات زیر متمایز می ‌شود: شاخک تقریبا در وسط صورت؛ قسمت بالایی پرواپیسترنوم دارای موهای کوتاه زرد یا یک موی ضخیم و آریستای شاخک در اقسمت نتها یا ماقبل انتهای بند سوم قرار گرفته است.
به طور کلی، حشرات بالغ و لاروها در افراد خانواده Dolichopodidae بیشتر در محیط های مرطوب از جمله حاشیه رودخانه ‌ها و دریاچه‌ ها، جنگل‌ های مرطوب، باتلاق های نمکی، سواحل دریا، و چشمه ها یافت می‌شوند. حشرات بالغ اغلب شکارگر می باشند و در درجه اول از بندپایان نرمتن و کرم ‌های حلقوی تغذیه می ‌کنند و یکی از مهم‌ ترین دشمنان طبیعی آفات در انواع زیستگاه از جمله اکوسیستم ‌های کشاورزی می باشد. زیست شناسی لاروهای خانواده Dolichopodidae کمتر شناخته شده است. با این حال، تصور می ‌شود اغلب آنها شکارگر یا پوسیده‌ خوار می ‌باشند.
در این مطالعه، در استان آذربایجان ‌شرقی نمونه ‌برداری از مناطق مختلف این استان شامل جنگل‌‌ های ارسباران (مراتع و نیزارها) و در استان‌ های آذربایجان ‌غربی و اردبیل از مراتع در ارتفاعات مختلف طی سال ‌های 1393-1391 از فروردین تا اوایل مهر ماه انجام شد. نمونه ها بوسیله تور حشره‌ گیری جمع‌ آوری شدند و پس از کشته ‌شدن در شیشه سیانور، در شیشه‌ پینیسیلین حاوی الکل اتانول 75% در آزمایشگاه نگه‌‌ داری ‌شدند. نمونه های شناسایی شده در کلکسیون حشرات پروفسور حسن ملکی میلانی نگه داری می شوند. وجود اکوسیستم های مختلف در منطقه شمال غرب کشور باعث شده است که این منطقه دارای فون و فلور خاصی باشد. منطقه حفاظت شده ارسباران در شمال غرب ایران، با مساحت 72460 هکتار یکی از نه زیست کره ایران محسوب می ‌شود. با توجه به منابع موجود 1067 گونه گیاهی در این منطقه شناسایی شده ‌است که از میان آنها 18 گونه انحصاری ایران می باشند.
با توجه به اهمیت حشرات شکارگر در اکوسیستم ‌های کشاورزی، مراتع و جنگل ‌ها در تدوین برنامه مدیریت مبارزه با آفات (IPM)، شناسایی فون مگس های شکارگر خانواده Dolichopodidae به منظور کنترل طبیعی آفات در اکوسیستم های مختلف ضروری به نظر می رسد.
در این مطالعه تعداد 10 گونه در 4 جنس از مگس ‌های زیرخانواده Diaphorinae شناسایی شدند، که از بین آنها تعداد 2 گونه (Argyra vestita (Wiedemann, 1817) و Chrysotus obscuripes Zetterstedt, 1838) گزارش جدید برای فون ایران به‌ ثبت می‌ رسند.
کلیدواژه ها