فون مگس‌های قبیله (Dip.: Tachinidae: Exoristinae) Goniiniدر نواحی شمال و شمال‌غرب ایران همراه با گزارش جدید 5 جنس و 7 گونه برای ایران

XML
عنوان دوره: بیست و دومین کنگره گیاهپزشکی ایران
نویسندگان
چکیده
خانواده Tachinidae دومین خانواده بزرگ راسته دوبالان در دنیا بوده و به‌طور وسیعی در بیشتر محیط‌های خاکی پراکنش دارند. لاروهای این خانواده به‌عنوان پارازیتویید حشرات و بندپایان دیگر شناخته شده‌اند. Exoristinae از بزرگ‌ترین زیرخانواده‌های این خانواده و شامل 7 قبیله می‌باشد. قبیله‌ی Goniini از ‌لحاظ کثرت گونه‌ها، از بزرگترین قبیله‌های زیرخانواده‌ی Exoristinae بوده و گونه‌های آن عموما به‌عنوان پارازیتویید لاروهای بالپولک‌داران و سخت‌بالپوشان شناخته شده‌اند. بیشتر افراد این قبیله با تولید تخم‌های microtype به‌تعداد بسیار زیاد و رها‌سازی آن‌ها روی شاخ و برگ گیاهان، موجب پارازیته شدن آفات برگ‌خواری می‌شوند که از این گیاهان تغذیه می‌نمایند. تاکنون مطالعات اندکی در زمینه فون مگس‌های خانواده Tachinidae در ایران صورت گرفته است و به‌خصوص در ارتباط با فون و دامنه‌ی‌ پراکنش مگس‌های زیرخانواده‌ی بزرگ Exoristinae اطلاعات محدودی در دسترس می‌باشد. تنها غیبی و همکاران در معرفی بخشی از فون زیرخانواده‌های Tachininae و Exoristinae در استان فارس 23 گونه متعلق به 20 جنس از زیرخانواده Exoristinae را در مناطق مورد ‌بررسی جمع‌آوری نموده‌اند. مطالعه‌ی حاضر بخشی از تحقیق انجام‌شده در مورد فون مگس‌های این خانواده در مراتع و جنگل‌های شمال و شمال‌غرب ایران است. بررسی تاکسونومی مگس‌های زیرخانواده‌ی Exoristinae در مناطقی از شمال و شمال‌غرب کشور طی سال‌های 1394-1389 صورت گرفت. منطقه‌ی عمده نمونه‌برداری در شمال‌غرب کشور، جنگل‌های ارسباران بوده که در شمال استان آذربایجان‌شرقی واقع‌است. جمع‌آوری نمونه‌ها با‌استفاده از تور حشره‌گیری استاندارد از مراتع و مناطق‌جنگلی استان‌های‌ آذربایجان‌غربی (خوی، ارومیه) و آذربایجان‌شرقی (جنگل‌های ارسباران، کلیبر، هوراند، جلفا، کندوان) طی سال‌های 1394-1390 صورت گرفت. جنگل‌های شمال ایران نیز که به جنگل‌های هیرکانی یا خزری شهرت یافته‌اند، زیستگاه دامنه‌ی وسیعی از گونه‌های گیاهی و جانوری در کشور می‌باشند. نمونه‌برداری از استان‌های شمالی کشور طی سال‌های 1390-1389 با‌استفاده از تله‌ی مالیز در برخی مناطق جنگلی استان‌های گیلان (آستانه‌اشرفیه و رودسر) و مازندران (جوربند، تنگه‌واز، گزناسرا و نور) انجام گرفت. نمونه‌های تله مالیز به‌صورت دو‌هفته یک‌بار جمع‌آوری و مورد‌ بررسی قرار گرفت. در این بررسی گونه‌های متعددی از زیرخانواده Exoristinae جمع‌آوری و شناسایی شدند که 17 گونه متعلق به قبیله Goniini بودند و از این تعداد نیز، پنج جنسBlepharipa Rondani, 1856 ، Clemelis Robineau-Desvoidy, 1863, 1848،Ocytata Gistel, 1848 ، Macquart, 1848 Pachystylum ، Platymyia Robineau-Desvoidy, 1830 و هفت گونه که با علامت * مشخص شده‌اند برای اولین‌بار از ایران گزارش می‌شوند.

Baumhaueria sp., Blepharipa pratensis* (Meigen, 1824), Brachychaeta strigata* (Meigen, 1824), Clemelis sp. *, Eumea mitis (Meigen, 1824), Gonia bimaculata Wiedemann, 1819, Gonia capitata (De Geer, 1776), Gonia ornata* Meigen, 1826, Gonia vacua* Meigen, 1826, Masicera sphingivora Robineau-Desvoidy, 1830, Ocytata pallipes* (Fallén, 1820), Pachystylum bremii* Macquart, 1848, Pales pavida Robineau-Desvoidy, 1830, Phryno vetula (Meigen, 1824), Platymyia fimbriata* Meigen, 1824, Spallanzania hebes (Fallén, 1820), Zenillia sp.
کلیدواژه ها