مطالعه فونستیک مگس‌های زیرخانواده‌های‌ (Dip., Dolichopodidae) Rhaphinae Bigot, 1852 و Sympycninae Aldrich, 1905 در مناطق شمالی و شمال‌غربی ایران همراه با گزارش 5 گونه جدید برای فون ایران

XML
عنوان دوره: بیست و دومین کنگره گیاهپزشکی ایران
نویسندگان
چکیده
خانواده‌یDolichopodidae معروف به مگس ‌های پا بلند، با بیش از 7500 گونه توصیف ‌شده و 276 جنس، مهم‌ ترین و بزرگ ترین خانواده‌ در بالاخانواده Empidoidea می ‌باشد. مگس‌ های خانواده Dolichopodidae از سایر افراد بالاخانواده Empidoidea، با داشتن رنگ سبز فلزی بدن شناخته می ‌شوند. زیرخانواده Rhaphinae دارای بیش از 250 گونه در دنیا می‌ باشد، که از این تعداد 90 گونه در منطقه پالئارکتیک فقط از جنس Rhaphium گزارش شده ‌است. زیرخانواده Sympycninae دارای 40 جنس در دنیا و 11 جنس در منطقه پالئارکتیک می‌باشد. حشرات‌کامل و لارو اکثر گونه ‌ها شکارچی سایر حشرات (بیشتر حشراتی با بدن نرم مثل شپشک‌ ها و شته ‌ها) می‌باشند.
در مطالعه حاضر به‌ منظور بررسی فون مگس‌ های خانوادهDolichopodidae نمونه‌‌ برداری با استفاده از تور حشره ‌گیری در استان ‌های شمال ‌غربی ایران (آذربایجان‌ شرقی، آذربایجان ‌غربی و اردبیل) و تله‌ مالیز در استان ‌های شمال ایران (استان‌ های گیلان و مازندران) به‌ صورت هر دو هفته یک ‌بار انجام گرفت. نمونه‌‌ برداری در استان‌ های آذربایجان‌ شرقی، آذربایجان ‌غربی و اردبیل از فروردین تا اوایل مهر‌ ماه طی سال‌ های 1393-1391 انجام گرفت. نمونه‌ برداری در استان ‌‌های گیلان و مازندران طی سال‌های 1390-1389 انجام شد و نمونه ‌ها در کلکسیون حشرات دانشگاه تربیت‌ مدرس و کلکسیون حشرات پروفسور حسن ملکی میلانی، دانشگاه تبریز نگه ‌‌داری می ‌شوند. نمونه ‌ها با استفاده از کلیدهای معتبری مانند پرنت (1938) و آسیس فونسکا (1978) تا حد گونه شناسایی شدند.
فون مگس‌ های خانواده Dolichopodidae در اکثر نقاط ایران ناشناخته می ‌باشد. از آنجایی که افراد این خانواده بیشتر در مناطق مرطوب یافت می ‌شوند، منطقه شمال ایران به ‌علت داشتن جنگل ‌های معتدل و مرطوب و تپوگرافی مختلف و منطقه شمال غرب ایران به ‌علت وجود جنگل ‌های ارسباران و فون خاص این جنگل ‌ها و نیز وجود مناطق مختلف آب و هوایی شامل جنگل، چمن‌ زار و آبگیر برای بررسی فون این خانواده انتخاب شدند.
با توجه به نقش مگس های Dolichopodidae به عنوان شکارگر در زمینه برقراری تعادل طبیعی و کنترل جمعیت گونه‌ های حشرات گیاه‌ خوار و آفت، شناخت فون این مگس ها در اکوسیستم های مختلف ضروری می باشد.
در این مطالعه تعداد 29 گونه از زیرخانواده ‌‌هایRhaphinae و Sympycninae جمع‌آوری و شناسایی شدند که از این تعداد 5 گونه (Rhaphium brevicorne Curtis, 1835، Rhaphium caliginosum (Zetterstedt, 1843)، Lamprochromus speciosus (Loew, 1871)، Syntormon silvianum Parvu, 1989 و Syntormon filiger Verrall, 1912) برای اولین ‌بار از ایران گزارش می ‌شوند.
کلیدواژه ها