مطالعه مگس های جنس(Dip., Dolichopodidae) Medetera Fischer von Waldheim, 1819 در جنگل های شمال ایران همراه با گزارش جدید 5 گونه برای فون ایران

XML
عنوان دوره: بیست و دومین کنگره گیاهپزشکی ایران
نویسندگان
چکیده
جنس Medetera، متعلق به زیرخانواده Medeterinae، یکی از بزرگترین جنس‌ها از نظر تعداد گونه در خانواده Dolichopodidae می‌باشد. تاکنون 178 گونه از 330 گونه توصیف شده در جهان از این جنس در منطقه پالئارکتیک یافت شده‌است. این مگس‌‌ها دارای اندازه کوچک-متوسط می‌باشند. حشرات کامل تنه درختان یا سطوح عمودی را ترجیح می‌دهند. لاروهای این جنس شکارگر لارو سوسک‌های پوست‌خوار (Col., Scolytidae) بوده و نقش مهمی در کنترل بیولژیک این سوسک‌ها در جنگل‌ها ایفا می‌کنند.
از مشخصات بارز این جنس می‌توان خصوصیات زیر را نام برد: دارای اندازه کوچک تا متوسط؛ صورت دارای درز عرضی بین اپیستوم و کلیپئوس؛ پیش‌ ران پاها سیاه یا در انتها کمی زرد؛ بخش انتهایی رگ‌ بال CuA1 اغلب 5/2 برابر بلندتر از رگ‌ بال عرضی m-cu؛ ژنیتالیای حشره نر خارجی و سوراستیلی‌ها اغلب کشیده و بلند است.
نمونه‌برداری از جنگل‌های شمال ایران در دو استان گیلان و مازندران طی سال‌های 1390-1389 انجام شد. تعداد 7 تله مالیز در استان گیلان و 7 تله مالیز در استان مازندران قرار داده‌شده و نمونه‌ها هر دو هفته یک‌بار جمع‌آوری ‌شدند. جهت شناسایی دقیق اکثر گونه‌ها، نیاز به خارج‌ نمودن اندام جنسی نر و مطالعه دقیق آن می‌باشد.
در این مطالعه از این جنس تعداد 8 گونه از جنگل‌‌های شمال ایران جمع‌آوری و شناسایی شد، که از این تعداد 5 گونه (Medetera abstrusa Thuneberg, 1955، M. belgica Parent, 1936، M. freyi Thuneber, 1955، M. feminina Negrobov, 1967 و M. pallipes (Zetterstedt, 1843)) برای اولین‌ بار از ایران گزارش می‌شوند. گونه M. abstrusa Thuneberg, 1955 دارای پراکنش وسیع در نواحی شمال و مرکزی اروپا است و نیز از ترکیه، آذربایجان، عراق و ارمنستان گزارش شده-است. از مشخصات بارز این گونه: بخش انتهایی رگ‌بال CuA1 2 برابر بلندتر از رگ‌بال عرضی m-cu و این گونه دارای 2 موی پرواپیسترنوم می‌باشد. M. belgica Parent, 1936 این گونه تاکنون از بلژیک، آلمان، نروژ و روسیه گزارش شده‌است. این گونه ساق پای وسط فاقد مو در 3/1 ابتدایی و آداگوس کوتاه‌تر و دارای ضخامت یکنواخت نسبت به گونه M. muralis (Fallen, 1823) می‌باشد. گونه M. freyi Thuneber, 1955 تاکنون از فنلاند، لیبی و نروژ گزارش شده است. از خصوصیت بارز این گونه اینست که موهای پشتی-مرکزی دارای طول یکنواخت و ابتدای رگ‌بال CuA1 ضخیم می‌باشد. گونه M. feminina Negrobov, 1967 دارای پراکنش فراوان در روسیه، چک و اسلواکی می‌باشد. در این گونه ران پای وسط و عقب در قسمت جلویی-شکمی دارای موهای نسبتا بلند، پرواپیسترنوم دارای سه موی زرد و در نرها سوراستیلی دارای شکاف طولی عمیق می‌باشد. گونه M. pallipes (Zetterstedt, 1843) دارای پراکنش فراوان در شمال اروپا و مصر، گرجستان، یونان، رومانی، روسیه، اکراین می‌باشد. در این گونه سوراستیلی‌ها باریک در انتها قلابی شکل می‌باشند.
کلیدواژه ها