بررسی فونستیک مگس‌های زیرخانواده Sciomyzinae (Diptera: Sciomyzidae) در استان آذربایجان شرقی همراه با گزارش 6 گونه جدید برای فون ایران

XML
عنوان دوره: بیست و دومین کنگره گیاهپزشکی ایران
نویسندگان
چکیده
به‌منظور بررسی فون خانواده Sciomyzidae (Marsh flies) در ایران، مطالعه‌ای در استان آذربایجان‌شرقی در طی سال‌های 1391-1389 انجام‌شد. حشرات بالغ توسط تور حشره‌گیری از زیستگاه‌های مختلف (جنگل، مرتع و مناطق نیمه‌مرطوب) در استان آذربایجان شرقی، واقع در شمال‌غرب ایران جمع‌آوری شدند. نمونه‌‌های شناسایی‌شده در کلکسیون حشرات پروفسور حسن ملکی میلانی، دانشگاه تبریز (IMTU) و همچنین موزه تاریخ طبیعی پاریس (فرانسه) نگه‌داری می‌شوند.
مگس‌های مرداب دارای 3 زیرخانواده شامل Sciomyzinae، Phaeomyiinae و Salticellinae می‌باشد.بیش از 99٪ از550 گونه خانواده Sciomyzidae متعلق به زیرخانواده Sciomyzinae می‌باشند. لاروهای قبیلهSciomyzini زمین‌زی هستند، در حالی که لاروها در 14 جنس از قبیله tetanocerini آبزی می‌باشند. این مگس‌ها عموما در حاشیه برکه‌ها و رودخانه‌ها و نیز در مناطق باتلاقی یافت می‌شوند. افراد بالغ از شبنم و شهد گل‌‌ها تغذیه می‌کنند. لارو این مگس‌ها شکارگر و پارازیتوئید شکم‌‌پایان (راب و حلزون) می‌باشند.
در مجموع شانزده گونه متعلق به دوازده جنس از زیرخانواده Sciomyzinae (Dip., Sciomyzidae) شناسایی شد. سه جنس و شش گونه(Euthycera stictica (Fabricius, 1805), Ilione turcestanica (Hendel, 1903), Limnia unguicornis (Scopoli, 1763), 1953, Pherbellia cinerella (Fallén, 1820), Tetanocera arrogans Meigen, 1830 و Trypetoptera punctulata (Scopoli, 1763)) برای اولین‌بار از ایران ثبت شده‌اند. گونه Euthycera stictica (Fabricius, 1805) اغلب در نواحی جنوب اروپا از اسپانیا تا یونان پراکنش دارد و از مشخصات بارز این گونه وجود لکه سیاه وسط صورت، ران پاها کاملا زرد و استرنیت ششم در نرها دارای برآمدگی‌های نامتقارن می باشد. گونه Ilione turcestanica (Hendel, 1903) از نواحی شرق مدیترانه و نیز از ارمنستان، افغانستان و پاکستان تاکنون گزارش شده است. از مشخصات بارز این گونه اینست که رگ بال میانی فاقد لکه تیره در نیمه انتهایی و ران پای عقب در جنس نر و ماده دارای خار در سطح شکمی می باشد. گونه Limnia unguicornis (Scopoli, 1763) دارای پراکنش زیاد در آسیا و اروپا می‌باشد. در این گونه زواید جلویی هیپاندروم انگشتی شکل و در ماده‌ها نوار میانی میان‌قفس‌سینه زرد و در 2 طرف دارای نوار باریک قهوه‌ای می‌باشد. گونه Pherbellia cinerella (Fallén, 1820) دارای پراکنش فراوان در منطقه پالئارکتیک، شرق روسیه و شمال آفریقا می‌باشد و نیز از ارمنستان، تاجیکستان و افغانستان تاکنون گزارش شده‌است. در این گونه نوار میانی پیشانی قهوه‌ای براق بوده و حاشیه رگ‌بال کناری بال تیره است. گونه Tetanocera arrogans Meigen, 1830 دارای پراکنش فراوان در اروپا و آسیا می‌باشد. از خصوصیات افتراقی این گونه لکه‌های سفید حاشیه چشم‌ها در نیمه ابتدایی به هم متصل و جفت اول موهای اوربیتال به موهای ورتیکال داخلی نسبت به حاشیه جلویی پیشانی نزدیکتر می‌باشند. گونه Trypetoptera punctulata (Scopoli, 1763) این گونه از غرب پالئارکتیک تا جزایر ساخالین در روسیه پراکنش فراوان دارد. از مشخصات مهم این گونه آریستا دارای موهای بلند سیاه و میان‌قفس‌سینه دارای لکه‌های گرد قهوه‌ای می-باشد.
کلیدواژه ها