فون کنه‌های پتی‌کوئید(Acari: Oribatida) استان آذربایجان‌شرقی، ایران

XML
عنوان دوره: بیست و دومین کنگره گیاهپزشکی ایران
نویسندگان
چکیده
کنه های پتی کوئید (کنه های جعبه ای) یکی از مهمترین گروه های کنه ای از گروه اریباتیدهای پست می باشند، این گروه از کنه ها دارای مکانیسم دفاعی پیچیده ای هستند که این مکانیسم تحت عنوان ptychoidy شناخته می شود (فرم ویژه ای از بدن که به کنه اجازه می دهد پاها و کوکسی استرنال خود را به داخل یک حفره ثانویه در ایدیوزوما بکشد) بسیاری از سازگاری های اسکلتی و عضلانی نظیر وجود پودوزومای نرم و قابل انعطاف برای فعال کردن این مکانیسم ضروری است. در جریان این مکانیسم دفاعی بخش غشایی امکان حرکت مستقل کوکسی استرنوم از سایر قسمت های کوتیکولی و سخت بدن را فراهم می سازد. اپیستوزومای شکمی در خانواده ها و جنس های مختلف کنه های پتی کوئید دارای اشکال مختلفی بوده که برای شناسایی استفاده می شود. در این پژوهش سعی شده است که فون کنه های پتی کوئید استان آذربایجان شرقی شناسایی گردد و برای این منظور نمونه برداری هایی از خاک و بقایای گیاهی طی فصول زراعی سالهای 1393-1394 صورت گرفت، هر یک از نمونه ها به تفکیک در کیسه های پلاستیکی ریخته شده و پس از کدگذاری مشخصات نمونه ثبت گردید. برای استخراج نمونه های موجود در خاک از قیف برلز استفاده شد. برای نگهداری نمونه ها از الکل %75 استفاده شد. برای شفاف سازی نمونه ها از محلول لاکتوفنل یا اسیدلاکتیک و برای تهیه اسلاید میکروسکوپی از محیط هویر استفاده شد اسلایدهای میکروسکوپی تهیه شده تا زمان خشک شدن کامل و به مدت ۲۰-۴۰ روز در دمای 45-50 درجه ی سلسیوس در داخل آون نگهداری شدند. در این پژوهش تعداد سیزده گونه متعلق به پنج جنس از کنه های پتی کوئید شناسایی شد که از میان آنها دو گونه برای فون کنه های ایران و هشت گونه برای فون استان جدید گزارش شد که به ترتیب با علامت * و ** نمایش داده شده است.

Euphthiracaroidea: Oribotritiidae: Oribotritia berlesei ** ( Michael, 1898); Mesotritia nuda ** ( Berlese, 1887); Euphthiracaridae: Acrotritia ardua ( C. L. Koch, 1841); Acrotritia pirovaci ** Niedbala, 2006.

Phthiracaroidea: Phthiracaridae: Phthiracarus ( Archiphthiracarus) baloghi ** Feider and Suciu 1957; Phthiracarus ( Phthiracarus) incredibilis ** Niedbała 1983; Phthiracarus ( Phthiracarus) lautus ** Niedbała 1981; Phthiracarus ( Phthiracarus) similis ** Niedbała 1981; Steganacarus ( Tropacarus) carinatus ( C. L. Koch, 1841); Steganacarus ( Tropacarus) brevipilus ( Berlese,1923); Steganacarus ( Tropacarus) patruelis* Niedbała 1983; Steganacarus ( Tropacarus) pseudocarinatus* Bernini and Avanzati 1989; Steganacarus ( Steganacarus) magnus ** ( Nicolet, 1855).
کلیدواژه ها