کنه‌های شکارگر بالاخانواده‌ی Bdelloidea (Acari: Trombidiformes: Prostigmata) شهرستان هشترود، استان آذربایجان‌شرقی، ایران

XML
عنوان دوره: بیست و دومین کنگره گیاهپزشکی ایران
نویسندگان
چکیده
کنه‌های زیرراسته پیش‌استیگمایان متنوع‌ترین گروه از رده عنکبوت‌مانندها هستند که دارای تنوع زیادی در اندازه طول بدن می‌باشند. این کنه‌ها در طیف متنوعی از زیستگاه‌ها به عنوان شکارگر، انگل، گیاه‌خوار و قارچ‌خوار پیدا شده‌اند. کنه‌های بالاخانواده Bdelloidea از کنه‌های شکارگر مهم این زیرراسته به شمار می‌آیند. این کنه‌ها در زیستگاه‌های مختلف مانند برگ، خاگبرگ، اندام‌های هوایی و پوستک درختان، علف‌های هرز و در خاک زندگی می‌کنند. کنه‌های بالاخانواده Bdelloidea بدنی نرم تا اسکلروتینی دارند و به واسطه حضور دو جفت تریکوبوتری بر روی ناحیه‌ی پرودورسوم، 12 تا 14 مو غیر از تریکوبوتری‌ها در ناحیه پشتی بدن، وجود تریکوبوتری روی ساق پای چهارم و گاهی روی ساق پای اول و پنجه پاهای سوم و چهارم، داشتن گناتوزومای کشیده و کلیسر آزاد که دارای قابلیت حرکت جانبی است از دیگر گروه‌های زیر راسته پیش‌استیگمایان متمایز می‌شوند. دوره زندگی این بالاخانواده شامل مراحل تخم، لارو، پوره‌ی سن اول، پوره‌ی سن دوم ، پوره‌ی سن سوم و کنه‌ی کامل است و کنه‌های بالغ برای تخم‌ها و دوره رشد آن‌ها محفظه ابریشمی می‌سازند. با توجه به اینکه شهرستان هشترود یکی از مراکز مهم کشاورزی استان آذربایجان‌‌شرقی است و از نظر تولید محصولات زراعی و باغی از اهمیت خاصی در سطح استان برخوردار است، به منظور جمع‌آوری و شناسایی کنه‌ های بالاخانواده‌ی Bdelloidea به عنوان عوامل کنترل بیولوژیک در این شهرستان، نمونه‌برداری‌هایی در طی سال 1394-1393 از مناطق مختلف اقلیمی این شهرستان انجام گرفت. هر یک از نمونه ها به تفکیک در کیسه‌های پلاستیکی ریخته شده و پس از کدگذاری، مشخصات نمونه‌ها یادداشت برداری و ثبت شد. نمونه‌های جمع‌آوری شده با قیف برلیز جداسازی شده و پس از شفاف‌سازی در محلول نسبیت، در محلول هویر تثبیت شدند. اسلایدهای میکروسکوپی تهیه شده به مدت دو هفته در دمای 45 درجه‌ی سلسیوس در داخل آون نگهداری شدند. در این بررسی در مجموع 10 جنس و 14 گونه از دو خانواده شناسایی شدند. همچنین گونه‌های Bdella muscorum Ewing, 1909 و Pulaeus karma (Chaudhri, 1977) دارای بیشترین فراوانی در این شهرستان بودند. اسامی علمی گونه‌های شناسایی شده در شهرستان هشترود به شرح زیر است:
Bdellidae: Bdella muscorum Ewing, 1909; Biscirus iranensis Paktinat-Saeej & Bagheri, 2015; Cyta latirostris Hermann, 1804; Cyta kurdistanicus Eghbalian et al., 2014; Odontoscirus meridionalis (Thor, 1931); Spinibdella cronini (Baker & Balock, 1944); Cunaxidae: Coleoscirus breslauensis Den Heyer, 1980; Cunaxa setirostris (Hermann, 1804); Cunaxa capreolus (Berlese, 1889); Cunaxa grobleri Den Heyer, 1979; Cunaxoides shahriari Bagheri et al., 2016; Lupaeus iranensis Den Heyer, 2013; Lupaeus valentinae Sergeyenko, 2011; Pulaeus karma (Chaudhri, 1977).
کلیدواژه ها