بررسی تاثیر قارچ کش سولفور SC80% و پنکونازول بر روی بیماری سفیدک پودری و صفات کمی و کیفی انگور
XML
عنوان دوره: بیست و دومین کنگره گیاهپزشکی ایران
نویسندگان
عضو هیئت علمی
چکیده
سفیدک پودری انگور Erysiphe necator یکی از مهمترین بیماری‌های قارچی انگور می‌باشد که با ایجاد لکه های نکروزه روی برگ‌ها و کاهش کیفیت میوه‌ها، خسارت زیادی به تاکستان‌ها وارد می‌کند. بدین منظور آزمایشی در استان‌های اردبیل، خراسان رضوی و کهگیلویه و بویر احمد بر روی رقم حساس انگور عسکری و در باغ هایی که در سال‌های قبل سابقه آلودگی به این بیماری را داشتند در قالب طرح بلوک‌های کامل تصادفی با پنج تیمار و چهار تکرار اجرا شد. تیمارهای آزمایش شامل فرمولاسیون جدید قارچ‌کش‌های پنکونازول EW20% (125/0 در هزار)، سولفور SC80 % در سه غلظت (2، 5/2 و 3 در هزار) و شاهد بدون سم‌پاشی (آب پاشی) بودند. سم پاشی در 3 نوبت، طول شاخه‌های نورسته بین 15 تا 35 سانتی متر، قبل از ریزش گل‌ها و در مرحله تشکیل غوره‌ها انجام شد. یک هفته بعد از آخرین سمپاشی نمونه‌برداری تصادفی از برگ‌ها و خوشه‌ها از چهار جهت اصلی تاج پوشش سه درخت مرکزی در هر پلات انجام شد. در مجموع 60 برگ و 12 خوشه برای هر پلات براساس اندازه‌گیری شدت آلودگی بیماری در برگ‌ها و میوه‌ها مورد ارزیابی قرار گرفتند.
نتایج تجزیه واریانس مرکب صفات مورد مطالعه نشان داد بین مناطق مختلف از لحاظ صفات شدت بیماری در برگ‌ها و میوه‌ها و عملکرد خوشه اختلاف معنی‌داری وجود داشت. همچنین نتایج تجزیه واریانس نشان داد بین تیمارها از لحاظ صفات مقدار قند و غلظت اسید در حبه انگور در منطقه اردبیل اختلاف معنی‌داری مشاهده شد. در کلیه مناطق مورد مطالعه بیشترین شدت بیماری در برگ و میوه، در تیمار شاهد (بدون سمپاشی) مشاهده شد. در منطقه اردبیل کمترین شدت بیماری در برگ و میوه مربوط به تیمارهای پنکونازول 125/0 در هزار و سولفور 3 در هزار، و در مناطق خراسان رضوی و کهگیلویه و بویراحمد مربوط به تیمار سولفور 5/2 و 3 در هزار بود. بالاترین عملکرد خوشه در هر سه منطقه در تیمار استفاده از قارچ کش سولفور 5/2 و 3 در هزار مشاهده گردید. بیشترین مقدار قند و غلظت اسید در حبه مربوط به تیمار شاهد (بدون سمپاشی) و کمترین مقدار قند در حبه (در حد نرمال) برای تیمارهای سولفور 2، 5/2 و 3 در هزار بدست آمد. در این آزمایش، رابطه شدت بیماری در برگ و میوه با مقدار قند در حبه معنی‌دار بود بطوری که هر چه شدت آلودگی بیماری روی برگ و میوه ها بیشتر بود به همان نسبت مقدار قند موجود در شیره حبه‌ها افزایش داشت.
با توجه به نتایج به دست آمده از این تحقیق، استفاده از غلظت 5/2 در هزار قارچ‌کش سولفورSC 80 % در برنامه‌های سمپاشی به عنوان جایگزینی مناسب برای فرمولاسیون‌های دیگر سولفور برای کنترل بیماری سفیدک پودری انگور توصیه می‌شود.
کلیدواژه ها